Die helpt Manon Kessler nu vanuit drie disciplines. Ze werkt al meer dan zes jaar in de gehandicaptenzorg bij Dichterbij. Toch wilde ze meer uitdaging en weer een opleiding doen. Maar haar vaste contract gaf ze er liever niet voor op. Toen zag ze de vacature voor verpleegkundige van de toekomst bij MaasZorgWerkt. Voor Manon dé kans om haar werkveld te verbreden en de geestelijke gezondheidzorg en ouderenzorg te ontdekken.
Ten opzichte van haar klasgenoten, had Manon een kleine voorsprong. ‘Ik heb eerder de opleiding maatschappelijke zorg en verzorgende IG gedaan. Hierna ben ik gaan werken bij Dichterbij. In mijn eerste jaar van deze opleiding werkte ik weer bij Dichterbij, maar dan in een andere woongroep. Zelf vond ik dit wel prettig. Zo kon ik rustig wennen aan het weer naar school gaan en het leren. Het systeem van Dichterbij en de werkprocessen kende ik al, dus het was voor mij makkelijker om erin te komen dan voor sommige van mijn klasgenoten.’
Klasgenoten uit de ICT, horea en sport Haar klas bestaat uit een gemeleerd gezelschap. ‘Een paar klasgenoten komen net als ik uit de zorg. Maar de meesten zijn zij-instromers. Iedereen heeft een andere achtergrond. Zo komen er mensen uit de ICT, horeca en sport. Maar er zit ook een timmerman en een schoonheidsspecialiste in mijn klas. Ieder neemt zijn eigen (levens)ervaring mee. Zo zijn er mensen met kinderen, maar ook zonder gezin. Wat we gemeen hebben is dat we allemaal super gemotiveerd zijn. Op mijn 15e wist ik niet goed welke opleiding ik moest gaan volgen. Nu is het een bewuste keuze. En dat geldt ook voor de anderen. Het zorgt ervoor we allemaal willen slagen!’
Levensechte casussen Ook de lessen zijn anders dan op het regulier onderwijs waar Manon haar eerste zorgopleiding volgde. ‘Onze opleider OppStap werkt echt heel anders. We hebben drie hoofddocenten die de hele opleiding verzorgen. Dat vind ik al heel bijzonder. Het maakt dat de lijnen kort zijn. Ze komen alledrie uit de praktijk en die nemen ze mee naar de les. Onze docent Leendert laat bijvoorveeld iedere les een ‘foto van de week’ zien die hij op de eerste hulp maakt waar hij werkt. Bijvoorbeeld van een brandwond. Met de klas gaan we dan in op deze casus. Wat is de verbrandingsgraad en hoe moeten we deze verzorgen?’
Lessen sluiten aan op de praktijk Een ander verschil met het regulier onderwijs is het lesprogramma. ‘Op regulier onderwijs volgde ik vakken die verplicht onderdeel waren van het curcciculum. Maar deze kennis kon ik niet toepassen in de praktijk. Daardoor verloor ik mijn motivatie voor deze vakken. MaasZorgWerkt sluit naadloos aan op de praktijk. Ik kan de theorie direct koppelen aan de praktijk en toepassen in mijn werk. Ik hoor dit ook terug van mijn klasgenoten.’
Brede opleiding met drie werkvelden
Het meest unieke van de opleiding? Dat is voor Manon het in contact komen met drie verschillende sectoren en werkvelden. ‘Deze opleiding biedt mij de kans om de ouderenzorg en geestelijke gezondheidszorg te ontdekken. Daarnaast verbreed ik me als zorgprofessional. Ik werk nu bijvoorbeeld in de gehandicaptenzorg, maar een van mijn cliënten is een oudere man met een beperking en ook geestelijke problemen. Ik kan hem nu veel beter helpen, omdat ik breed opgeleid word in de drie disciplines.’
Comments